تولید بتن‌های سازگار با محیط‌ زیست در دستور کار

اطلاعات خود را فراموش کرده اید؟

تولید بتن‌های سازگار با محیط‌ زیست در دستور کار

پنجشنبه 31 تیر 1395

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی تولید بتن و تولید سیمان را با یکدیگر در اثری که بر افزایش گازهای گلخانه‌ای دارند مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم با توجه به مصرف بالای انر‍ژی در تولید فولاد، استفاده از بتن به صرفه‌تر و برای محیط‌زیست مناسب‌تر است.


محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره بهتعهد ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در اجلاس پاریس تا سال ۲۰۲۵ و چگونگی استفاده از سیمان و بهره‌برداری از آن بر اساس آنکه گفته می‌شود در افزایش گازهای‌گلخانه‌ای موثر است، گفت: عمده بخش بتن که تولید گازهای گلخانه‌ای می‌کند سیمان است که تقریبا هم‌وزن سیمان گازهای گلخانه‌ای ایجاد می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به مقایسه تولید گازهای گلخانه‌ای در تولید و بهره‌برداری از بتن و فولاد با یکدیگر گفت: وقتی تولید بتن و تولید سیمان را با یکدیگر در اثری که بر افزایش گازهای گلخانه‌ای دارند مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم با توجه به مصرف بالای انر‌ژی در تولید فولاد، استفاده از بتن به صرفه‌تر و برای محیط‌زیست مناسب‌تر است. به عنوان مثال اگر تولید و ظرفیت خمشی تیر بتنی و تیر سیمانی را با هم مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مجموعا انرژی‌های مصرف‌شده برای بتن قابل دفاع‌تر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما اگرچه در نظر داریم که باید عمر مفید و دوام را مورد توجه قرار دهیم اما بر این نکته نیز تاکید داریم بتنی را تولید کنیم و در اجرا مورد استفاده قرار دهیم که متناسب با شرایط محیطی باشد.

شکرچی‌زاده گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد سازه‌هایی که ساختارش متفاوت بابتن است به دلیل مصرف بالای انرژی در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش زیادی دارند و مراحل تولید بتن نسبت به دیگر سازه‌ها دوستداری و سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد.

وی تاکید کرد: در تولید و استفاده از بتن، وظیفه مهندسان این است که به نحوی عمل کنند تا بتوانند دوستداری محیط‌زیست را افزایش دهند و بتن‌های سازگار با محیط‌های آب و هوایی را تولید کنند.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی در ایران گوناگون است و باید حتما مدنظر مهندسان قرار بگیرد گفت: ما در حاشیه‌های شمال خلیج فارس مشکل خوردگی را سازه‌های بتنی را داریم. همچنین در نقاطی از کشور مشکلات یخبندان، در مناطقی از کشور مشکلات و بحث حملات سولفاته و در پالایشگاه‌ها نیز حملات اسیدی وجود دارد و با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی مختلف در کشور استفاده از بتن‌های متناسب با شرایط محیطی با توجه به عمر مفید باید مورد نظر مهندسان باشد.

وی رعایت‌نشدن نکات لازم در شرایط مختلف آب و هوایی را از مشکلات عمده در کاهش عمر مفید سازه‌های بتنی عنوان کرد و در پایان افزود: مشکل این است که مثلا در خلیج فارس سازه‌هایی اجرا می‌شوند که حتی قبل از بهره‌برداری، ناچار به تخریب و یا تعمیر آنها هستیم و اینها مسائلی هستند که می‌توان با دوره‌های آموزشی و افزایش سطح دانش دست اندرکاران به نقاط مطلوب نزدیک تر شوند.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی پیش‌تر و پس از تصویب افزایش قیمت ۱۷ درصدی سیمان از تحریک تقاضا و دیپلماسی مصرف سیمان خبر داد و راهکارهای وزارت راه و شهرسازی را برای استفاده از بتن در پروژه‌های عمرانی و حمایت مالی از سازندگان را با ایجاد لیزینگ سیمان از راهکارهای موجود عنوان کرد.

گفتنی است استفاده از سازه های بتنی و سیمان از برنامه های وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید است.

بالا