روند سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن منفی شد

اطلاعات خود را فراموش کرده اید؟

روند سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن منفی شد

سه شنبه 3 تیر 1399

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از رشد منفی سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن در سال‌های ٩٧ و ٩٨ خبر داد.

«مسعود خوانساری» روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت مسکن با بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: تولید ناخالص داخلی کشور در پایان سال ۹۸، ۲ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود این در حالی است که ارزش بازار سرمایه ۶ هزار هزار میلیارد تومان و ارزش بازار مسکن ۱۵ هزار هزار میلیارد تومان بود یعنی ارزش بازار مسکن ۲.۵ تا ۳ برابر بازار سرمایه داشت.



وی افزود: رشد واقعی سرمایه گذاری در بخش ساختمان در پایان سال ۹۸ معادل منفی ۳.۴ درصد و در پایان سال ۹۷ منفی ۹.۴ درصد بود، یعنی در هر دو سال ۹۷ و ۹۸ سرمایه گذاری مسکن منفی بوده است.

خوانساری ادامه داد: باید بررسی شود چرا نمی‌توانیم برای بخش مسکن سرمایه گذار داخلی و خارجی جذب کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: ما در سال ۵۰ با احداث شهرک اکباتان، صنعتی سازی مسکن را آغاز کردیم اما در حال حاضر به شدت از  این مهم و کشور ترکیه عقب افتاده ایم.

خوانساری با تشکر از اقدامات وزارت راه برای تولید مسکن ملی و سیاست در بافت فرسوده گفت: در بافت فرسوده نیز نیازمند کار جدی هستیم غیر از سال ۷۴ که بحث نوسازی منطقه نواب آن هم با ایرادات بزرگ انجام شد غیر از آن کار جدی برای نوسازی بافت فرسوده صورت نگرفته است و ما به دولت اعلام کردیم که در اتاق تهران آماده ایم تا نوسازی بافت فرسوده را برعهده بگیریم.

رئیس اتاق تهران تصریح کرد: برای ساخت پروژه مسکونی در تهران یک سال زمان برای صدور پروانه نیاز است. همچنین ساخت یک پروژه سه تا چهار هزار متری، چهار سال به طول می‌انجامد. صرفاً اخذ مجوز آتش نشانی برای پروژه مسکونی ۶ ماه طول می‌کشد همین قیمت تمام شده مسکن را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان، خود به عاملی برای کند شدن کار تبدیل شده است. پیمانکار نمی‌تواند ناظر فنی را خودش انتخاب کند و نظام مهندسی به آنها ناظر را تحمیل می‌کند.  این هزینه‌ها بر قشر متوسط جامعه تحمیل می‌شود و هزینه ساخت و ساز و به تبع آن هزینه اجاره مسکن روز به روز در حال افزایش است

https://www.irna.ir/news/83830172

بالا