از اولین راکتور خورشیدی در استان قزوین رونمایی می‌شود

اطلاعات خود را فراموش کرده اید؟

از اولین راکتور خورشیدی در استان قزوین رونمایی می‌شود

دوشنبه 22 خرداد 1396

سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین از افتتاح و رونمایی از اولین محصول سیستم راکتور و ژنراتور خورشیدی در استان قزوین خبر داد. 



به گزارش ایسنا منطقه قزوین، نشست خبری پارک علم و فن آوری به‌منظور رونمایی از سیستم راکتور و ژنراتور خورشیدی برای اولین بار در جهان با پایلوت جهانی در استان قزوین در سالن کنفرانس پارک علم و فن آوری امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.
 
یوسف گرجی مهلبانی سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین در این نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر منابع انرژی در جهان محدود است، اظهار کرد: اگر شیوه مصرف انرژی به همین روال کنونی ادامه یابد بی‌شک به‌زودی شاهد اتمام آن خواهیم بود. 
 
وی ادامه داد: ما در حوزه انرژی‌های فسیلی و گاز محدودیت داریم به‌گونه‌ای که تا 30 سال آینده مصرف منابع نفت و تا 250 سال آینده مصرف انرژی گاز در کشور به اتمام خواهد رسید. 
 
گرجی مهلبانی با اشاره به تغییر در امکانات زیرساخت‌های انرژی در چند سال اخیر گفت: در حال حاضر 79 درصد مصرف انرژی در تولید برق از طریق گاز تأمین می‌شود لذا باید تلاش شود این به حداقل برسد. 
 
این مسئول ادامه داد: افتتاح و رونمایی از اولین محصول سیستم راکتور و ژنراتور خورشیدی در استان قزوین با هزینه‌ای معادل یک میلیارد تومان به‌زودی و در عید فطر انجام می‌شود. 
 
سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین تأکید کرد: برای پایلوت جهانی قرار گرفتن طرح  سیستم راکتور و ژنراتور خورشیدی در استان قزوین نیازمند همکاری سرمایه‌گذاران و مسئولان هستیم چرا که تولید انبوه این طرح بزرگ نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است. 
 
وی با تأکید بر همکاری پارک علم و فن آوری با نخبگان جوان و پر تلاش تصریح کرد: از نظر فیزیکی پارک علم و فن آوری امام خمینی(ره) آمادگی لازم را برای در اختیار قرار دادن امکانات به مهندس «سید رقیه جلالی» مخترع این طرح و مدیر شرکت سولار النترنتیو انرژی کیش(سایکوسولار) دارد. 
 
گرجی یادآور شد: در حال حاضر 40 درصد مصرف انرژی کل دنیا در بخش مسکن و اقامتی است لذا تقاضای ما از مدیر این طرح بزرگ این است که اولین محصولات را در سطح شهر و با قرار دادن حمام‌های خورشیدی اختصاص دهند.  
 
این مسئول با بیان لزوم حرکت جدی در این مسیر گفت: بهره‌برداری از انرژی تولید در نیروگاه 27 درصد است که متأسفانه 20 درصد آن در مسیر انتقال به هدر می‌رود از این رو توجه جدی به انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشیدی و بادی بسیار ضرورت دارد. 
 
 سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب بر شرکت‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان به دلیل استفاده بهتر از انرژی‌های موجود است از این رو باید حمایت‌های لازم از این مسیر صورت بگیرد. 
بالا